Centauro

fredag

«He came down to my level»

Fra Jostein Nielsens blogg

Ja, jeg er fan av Mannssambandet, og jeg liker deres versjon av sangen jeg bruker som overskrift på dagens refleksjon. Originalen med Gaither Vocal Band er ikke dårlig den heller, men i dag er det teksten jeg vil fokusere på. Det holder med første linje:  
«Han kom ned på mitt nivå da jeg ikke kunne nå opp til hans».
I går fokuserte jeg på at Peter svarte med et annet verb enn det Jesus brukte i de to første spørsmålene. I det tredje spørsmålet kommer Jesus Peter i møte og bruker det samme verbet som Peter har brukt. Bibelselskapets siste utgaver har klart å få fram denne nyansen, men det er fort gjort å gå glipp av den. 

Rausheten er typisk for Jesus. Det er aldri tvil om hvor standarden ligger, men han møter meg akkurat der jeg er. Poenget er at det ikke er nødvendig å late som om jeg er et annet sted enn jeg er, for han vil ikke møte meg noe annet sted enn der jeg er. For å si det med Peter, i det som er den totale overgivelsen: «Herre, du vet alt!» innforstått, du vet hvor nivået mitt er:
Så sier han for tredje gang: «Simon, sønn av Johannes, har du meg kjær?» Peter ble bedrøvet over at Jesus for tredje gang spurte om han hadde ham kjær, og han sa: «Herre, du vet alt; du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø mine sauer!»
Joh 21:17
Det er i den tilliten og overgivelsen at oppdraget blir tydelig. Det kommer jeg tilbake til i morgen. I dag fryder jeg meg over:

Dagens ‘manna’:

Herren vet hvor nivået mitt er! (1)
-----------------------------
(1) Og han vet også at i dag er jeg i Romania

Josteins blogg finner du HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar